Σάββατο, 11 Μαΐου 2024
Τέχνες 21 Φεβρουαρίου 2024

«Λευκός Νάνος»: Μια διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας στο Μουσείο Μπενάκη

«Λευκός Νάνος»: Μια διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας στο Μουσείο Μπενάκη «Λευκός Νάνος»: Μια διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας στο Μουσείο Μπενάκη «Λευκός Νάνος»: Μια διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας στο Μουσείο Μπενάκη
Βαθμολογήστε
(0 ψήφοι)

w30-94237WhiteDwarf

Ο Λευκός Νάνος είναι ένα αστέρι που έχει εξαντλήσει όλη του την ενέργεια και σιωπηλά πεθαίνει χωρίς να εκραγεί. Πώς θα ήταν εάν η ατομική βόμβα ακολουθούσε αυτή τη μοίρα, ενός λευκού νάνου; Εάν, αντί να σκορπίσει την καταστροφή, έμενε σιωπηλή, κλεισμένη σε ένα δωμάτιο έως ότου γίνει έκθεμα σε ένα μουσείο του μέλλοντος; Στο White Dwarf (Λευκός Νάνος), μία διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας (VR) που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς 138 από τις 23 Φεβρουαρίου έως και τις 28 Απριλίου, η Γιολάντα Μαρκοπούλου παρουσιάζει, με όρους εικονικής πραγματικότητας, ένα κομμάτι της ιστορίας της ανακάλυψης της πρώτης ατομικής βόμβας σε μια εμβυθιστική εμπειρία.

Στo έργο, η έρευνα του φυσικού J. Robert Oppenheimer, του «πατέρα της ατομικής βόμβας» πλέκεται με την ιστορία της νεαρής Sadako Sasaki, θύματος του βομβαρδισμού της Χιροσίμα. Οι επιστημονικές εξελίξεις και η εξερεύνηση του διαστήματος αντιπαραβάλλονται με την υπόσχεση του μικρού κοριτσιού για ειρήνη στον απόηχο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η έκρηξη της ατομικής βόμβας μοιάζει με εκείνη του θανάτου ενός αστεριού σε μια έκρηξη σουπερνόβα, που αντί να αποκαταστήσει την κοσμική ισορροπία, προκαλεί αμετάκλητη ζημιά στη Γη.

Οι θεατές βιώνουν μια ολιστική εμπειρία που θολώνει τα όρια μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας, γίνονται συμμέτοχοι σε ένα επιστημονικό πείραμα που θα αλλάξει την ανθρωπότητα για πάντα. 

«Η εικονική πραγματικότητα (VR) αποτελεί μια επιπλέον επιλογή αφήγησης μίας ιστορίας. Mε το που ανοίγει η πόρτα και ο θεατής εισέρχεται στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο, βυθίζεται αμέσως στο σύμπαν του έργου πριν ακόμη βάλει τα γυαλιά VR και αποκτά ένα ρόλο που καλείται να επαληθεύσει, ενώ εξερευνά τον χώρο καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στην εγκατάσταση, βιώνοντας μία ολιστική εμπειρία που θολώνει τα όρια μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας. Γίνεται συμμέτοχος σε ένα επιστημονικό πείραμα και καλείται να πάρει θέση απέναντι στα φλέγοντα ζητήματα της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας» δήλωσε η Γιολάντα Μαρκοπούλου, μιλώντας στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Όπως αναφέρει η ίδια, κατά τη διάρκεια της έρευνας για το έργο, αρχικά μαζί με την ομάδα της άντλησαν υλικά από τον κόσμο του Ίταλο Καλβίνο, μέσα από τη συλλογή διηγημάτων του, «Τα Κοσμοκωμικά», πέρασαν στην ιστορία του Ψυχρού Πολέμου και από εκεί στο Λος ‘Αλαμος και το Μανχάταν πρότζεκτ με κεντρικό ήρωα την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, «πατέρα της ατομικής βόμβας» και τελικά στις συνέπειες της ρίψης της στη Χιροσίμα.

«Το έργο αναφέρεται στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ και στους επιστήμονες οι οποίοι ενώ στην ουσία ερευνούσαν τη γέννηση του σύμπαντος και της ζωής, επέλεξαν (;) να υπηρετήσουν την έρευνα για την δημιουργία της πρώτης ατομικής βόμβας, όπου σκόρπισε το θάνατο στη Χιροσίμα. Και το ερώτημα που τίθεται, είναι για ποιο λόγο θα έπρεπε να πέσει αυτή η βόμβα εφόσον βρισκόμασταν στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου; Ο τίτλος του έργου για μένα έχει και συμβολικό χαρακτήρα, γιατί ο Λευκός Νάνος είναι ένα αστέρι το οποίο πεθαίνει χωρίς να εκραγεί. Είναι η “εν δυνάμει ευχή” που θα είχαμε για την ίδια την ατομική βόμβα να μην είχε εκραγεί ποτέ, και να είχε μείνει σιωπηλή μέσα σε ένα μουσείο, ως μία ανακάλυψη η οποία θα μπορούσε να προσφέρει στον τομέα της επιστήμης και όχι να χρησιμοποιείται για να σκορπίζει το θάνατο» επισημαίνει η Γ. Μαρκοπούλου.

Η περίοδος έρευνας του «White Dwarf», είχε ξεκινήσει ήδη από το 2019 στην προ covid εποχή. «Τότε είχα ως στόχο να παρουσιάσω μία ιδιαίτερη εμπειρία στο Πλανητάριο. Στη συνέχεια, λόγω της πανδημίας σκέφτηκα την εκδοχή της 360 VR ταινίας και βούτηξα σε εντελώς άγνωστα για μένα νερά. Σε αυτήν συμμετέχουν πέντε ηθοποιοί και έχουμε προσθέσει και κάποια στοιχεία animation. Επειδή τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι πολύ με site specific θεάματα, και μ’ ενδιαφέρει το πως μπορείς να εμπλουτίσεις την εμπειρία του θεατή ανάλογα με το θέμα και το περιεχόμενο της εκάστοτε παράστασης, αποφάσισα να πλαισιώσω την ταινία με μία εγκατάσταση/περφόρμανς η οποία συνδέει την εικονική πραγματικότητα με το φυσικό περιβάλλον και εισάγει τους θεατές στο θέμα και την ατμόσφαιρα της ιστορίας» σημειώνει η δημιουργός.

Το White Dwarf εγκαινίασε το 2022 το venue του All Around Cinema, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του νεοσύστατου τμήματος Immersive-All Around Cinema του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και από εκεί ταξίδεψε σε Φεστιβάλ της Γαλλίας, της Γερμανίας και του Μεξικού.

Πληροφορίες Διαδραστικής εγκατάστασης White Dwarf

Ημερομηνίες: 23 Φεβρουαρίου με 28 Απριλίου 2024

Ώρες Παραστάσεων:

Παρασκευή: 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00

Σάββατο: 12:00, 13:00 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00

Κυριακή: 12:00, 13:00,14:00, 15:00, 16:00, 17:00

Διάρκεια: 30′ – Η ταινία VR είναι στην Αγγλική γλώσσα

Προτεινόμενη ηλικία θέασης: 12+

Εισιτήρια: 8 ευρώ (ενήλικες), 5 ευρώ (παιδικό/ εφηβικό).

Δυνατή η προαγορά εισιτηρίου μέσω tickets.benaki.org ή από τα ταμεία εισιτηρίων του Μουσείου κατά τις ημέρες και ώρες επίσκεψης.

www.ertnews.gr

Διαβάστηκε 19 φορές

Σχετικα Με Εμας

Discovercreta.gr

Οδηγός Πόλης

info(@)discovercreta.gr

Connect With Us

  youtube instagram